Første Krampe HP30 Tridec leveret i Danmark

Det er en ordentlig svend af en 3-akslet halfpipe-entreprenørvogn fra Krampe, den sjællandske forhandler Karl Mertz lige har leveret. Ydermere er den udstyret med en fuldhydraulisk undervogn, så avanceret er den også. Den nye stortrailer kørte direkte i felten efterspændt en fabriksny Valtra S394 med TwinTrac (vendbar kabine) for at flytte råjord i en grusgrav.

Kenneth Brönner fra Krampe glæder sig naturligvis over leveringen. ”Krampe HP30 Tridec er kongen af alle jorddumpere, og det er første gang denne model bliver leveret udenfor Tyskland, så ja, jeg er da lidt stolt både på Krampes og Karl Mertz’ vegne”.

Krampes HP30 Tridec har en ekstrem kraftig undervogn med BPW-aksler, drejbar for- og bagaksel og en teknisk nyttelast på op til 30 tons. Den kraftige tipcylinder kan tippe ca. 34 tons op i en 55 graders vinkel, og da en halfpipe vognkasse nærmest er formet som en skål, glider læsset nemt af.

Den fuldhydrauliske Tridec-undervogn giver vognen suveræne kørselsegenskaber i vanskeligt terræn – også ved relativt høje kørselshastigheder. Alle 6 hjul har f.eks. altid fuld kontakt med undergrunden og arbejder aldrig imod hinanden. Systemet styres fra en terminal i traktorens kabine. Her kan chaufføren f.eks. vælge at ”skråstille” vognkassen i længderetningen under læsning, så den operation bliver nemmere at gennemføre for chaufføren i læssemaskinen.

Kundens mål er fleksibilitet

Køber af den nye Valtra S394 og den store Krampevogn er en større sjællandsk vognmandsforretning, der ønsker fleksibilitet, når der f.eks. flyttes jord. Her kommer lastbilerne ikke meget længere end bilfast vej, mens et traktortræk kan køre helt til det sted, hvor læsset skal anvendes. Ofte er kombinationen traktor/vogn også langt smidigere at anvende.

Også dieseløkonomien spiller en rolle, for hvis man sammenligner med mere traditionelle dumperløsninger, er traktor/vogn ofte langt billigere i brændstofforbrug. Hvad økonomien i praksis bliver på det nye maskinsæt, ved kunden af gode grunde ikke endnu. Med et lignende, men lidt mindre dumpersæt bestående af en Valtra T195 med en Krampe HD550 trailer, flytter han i gennemsnit 200 tons jord i timen med et dieselforbrug på 8 l/time. Det må siges at være en fornuftig brændstoføkonomi.

Individualitet er standard

Den nye Krampe HP30 Tridec, som Karl Mertz netop har leveret, er udrustet med bl.a. centralsmøring og en speciel sandskinne på bagsmækken, så den også kan anvendes til udlægning af en ensartet grusmængde på pladser og veje.

Det er ifølge Kenneth Brönner typisk for denne type vogne, at der sker individuelle tilpasninger på fabrikken i Tyskland. Kundegruppen er topprofessionelle entreprenører, og de ved lige nøjagtigt, hvad de vil have ud over den omfattende standardudrustning med f.eks. LED-lys, slagfaste lygtekasser, modulopbygget underkørselsværn, kraftige skærmkasser, ALB-bremseventil, 80 mm kuglekobling osv.

Skal vognen levers i deres ”flådefarve” kan det også lade sig gøre, for Krampes malerkabine kan male med andre farver end rød.

- ANNONCE-
VIAhttps://www.tbs.dk/redskaber/krampe/
Tidligere artikelAv, min skulder
Næste artikelDanmarks nordligste maskinforhandler satser på Deutz-Fahr

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her