Bomech-bom nummer 100

- Jeg synes at bommen fra Bomech er en driftssikker løsning, og den laver et godt arbejde, som kunderne er glade for. Den kan selvfølgelig ikke sammenlignes med en græsmarksnedfælder, men er en traditionel slangebom overlegen, siger den sønderjyske maskinstationsejer.

Bjarne Tang Sørensen, GØMA, solgte Bomech-bom nr. 100 til maskinstationsejer Jacob Ulv Christensen sammen med en GØMA GG25 og en fronttank på tre kubikmeter.

GØMA har her i foråret leveret Bomech-bom nummer 100 til en sønderjysk maskinstation. Der er tale om en hollandsk slæbeskærbom fra firmaet Bomech, der har mere end 25 år erfaring med slæbeskærbomme.

Nu har også danske maskinstationer set fordelene ved systemet.

Bommene er monteret med specieldesignede og hærdede skær, der åbner jorden og skubber bladmassen til side. Det giver plads til, at gummidyser kan placere gyllen direkte i jorden, uden at afgrøden forurenes. Skærene er fjedreophængte og arbejder med et skærtryk på cirka 10 kg. Fjedreophænget giver en meget præcis styring af skærene, og da der kun er 25 centimeter imellem skærene, tildeles gyllen jævnt og meget tæt på samtlige planter.

Slæbeskærene på bommen fra Bomech arbejder med et tryk på op til ti kg, og derfor placeres gyllen altid direkte i jorden og uden at bladmassen forurenes med gylle.
Genvalg til Bomech

Bom nummer 100 blev leveret til Jacob Ulv Christensen, der driver et kvægbrug og maskinstation syd for Esbjerg. Bommen er 24 meter bred og blev leveret sammen med en ny GØMA GG25 gyllevogn og en tre kubikmeter fronttank. Bommen erstatter en tilsvarende bom og supplerer en mindre Bomech-bom, der anvendes på en specialbygget gyllevogn, der rummer 13,5 kubikmeter og er med meget brede hjul, så den kan færdes på fugtige lavbundsjorde.

Den første Bomech-bom købte Jacob Ulv Christensen på anbefaling fra Bjarne Tang Sørensen, der er sælger hos GØMA, og som Jacob Ulv Christensen har handlet gylleudstyr med adskillige gange.

– Bjarne sagde god for bommen, og den første bom købte jeg faktisk uden at have set den i arbejde. Men den skuffede ikke, og både vi og specielt kunderne blev meget glade for bommen, og derfor var det også oplagt at få den nye vogn leveret med en bom fra Bomech, siger Jacob Ulv Christensen.

Gyllen holdes i bunden af afgrøden

I foråret har den sønderjyske maskinstation anvendt bommen fra Bomech i vintersæd, og hen over sommeren nedfældes der tankforsuret gylle i græsmarker.

– Den store fordel ved Bomech er, at den holder gyllen nede i bunden af afgrøden. Skærene skubber blot bladene til side, mens gyllen placeres, og derfor ser vi stort set ingen gylle på planterne. Alt andet lige er der også mindre fordampning fra gyllen, når den placeres under bladene, end når det blot udlægges med en traditionel slangebom, hvor slangerne løber hen over planterne, siger Jacob Ulv Christensen.

Kunderne roser også den korte afstand imellem skærene og den meget præcise placering af gyllen. Specielt i tørre perioder sikrer det en meget hurtig optagning af gyllen, og minimerer risikoen for at der opstår striber med kvælstofmangel.

Under transport foldes Bomech-bommen helt ind mod tanken, og Jacob Ulv Christensen roser bommen for, at der ikke er noget der hænger og slasker.
”Ingenting hænger og slasker”

Bommen, som den sønderjyske maskinstation har fået monteret, folder de yderste tre meter ind, før den foldes ind langs tanken.

– En af forskellene på den nye og den gamle bom er, at sammenfoldningen på den nye bom sker hurtigt men også blødt, og uden at den slår ind i tanken. Når den er foldet og ligger i transport, er den nærmest klistret ind langs tanken, og der er ingenting der hænger og slasker. Det gør det til en fornøjelse at køre med vognen og bommen i trafikken, siger Jacob Ulv Christensen, der også roser monteringen af slangerne på bommen. De ligger godt beskyttet i bommen, og med de lodrette fordelere er der ingen bevægelse i slangerne, når bommen foldes, og derfor har maskinstationen aldrig repareret slanger på den gamle bom.

I modsætning til en nedfælder med skiveskær, er der på bommen fra Bomech kun ganske få sliddele, og på bommen, der blev kørt med i godt to sæsoner, nåede Jacob Ulv Christensen ikke at skifte skær.

-Annonce-
KILDEGøma
Tidligere artikelE-blad Maj 2021
Næste artikelStjæl et New Holland GPS-anlæg og bliv sporet!

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her