Gylleudbringning er et marked i vækst

Søren Langballe kører den ene af de nye Samson PGII 31 hos Frøstrup Maskinstation. Frostvejret betød, at vognen kun var til paradekørsel og ikke kunne vaskes.

Frøstrup Maskinstation har købt to nye Samson PGII 31 for at leve op til efterspørgslen fra de mange kunder fra Fjerritslev til Thisted. Kapaciteten er øget, og med fronttank matcher det vognmandens tankvogn

Med den nye 30 meter SBX2 slæbeslangebom bliver det for sjov sagt om Frøstrup Maskinstation, at de knap kan folde bommen helt ud, uden den når vandet i begge sider.

Det er overdrevet, men geografien på Thy betyder, at der er forholdsvis lange transportafstande, og derfor er det vigtigt at matche vognmandens tankvognskapacitet.

– Det gør vi med de nye Samson PGII 31 suppleret med tre kubikmeter i fronttanken. Vi må ikke køre med fuld last på offentlig vej, men det passer godt til tankvognen, og så har vi fået et par større kunder, hvor vi ikke skal på vejen, fortæller Rasmus Langballe Bertelsen, som er med i ledelsen af Frøstrup Maskinstation, der skal udbringe ca. 150.000 kubikmeter gylle i år.

Frøstrup Maskinstation er drevet af Kurt Langballe, men den daglige ledelse er

Søren Langballe i den 400 hk T8 New Holland traktor med Samson-udstyret i kabinen.

overdragettil sønnerne Søren og Lars Langballe samt svigersønnen Rasmus Langballe Bertelsen. Frøstrup Maskinstation holder fast ved traditionelt landbrugsarbejde med gylleudbringning og grovfoder som de store arbejdsområder, men med full-line landbrugsarbejde. Maskinstationen arbejder ikke med kloak- og entreprenørarbejde, men den enlige gravemaskine benyttes primært til dræningsarbejde.

– Vi kører med ni nyere New Holland traktorer samt fem supplements traktorer. Foran de nye gyllevogne har vi New Holland T8 på ca. 400 hk. Det er det samme, som ved de tidligere lidt mindre vogne, men de nye lægger lidt mere vægt over på traktoren, så det fungerer fint.

Der er faste førere på de to gyllevogne. Dertil kommer to faste som supplement og yderligere et par afløsere. Når der er mest travlt, kører Frøstrup Maskinstation gylle 24 timer i døgnet.

– Når vi køber Samson, skyldes det primært, at det bare duer, og at servicen fungerer godt – og så den høje gensalgspris. Vi går hele tiden mod nyere grej. Vi skiftede en 27 kubikmeter vogn, som kun var tre år gammel. Den matchede den afskrivningsprofil, vi havde regnet med, og når vi kører så meget ud, så skal udstyret bare fungere. Vi oplever, at gylleudbringning er et marked i vækst for os. Tidligere kørte mange landmænd gylle selv, men det er blevet meget specialiseret, så vi får mere og mere, siger Rasmus Langballe Bertelsen.

Med den nye 30 meter bom siges det i sjov, at bommen knap kan foldes ud, uden den når vandet på begge sider af Thy. Det er noget overdrevet, men transportafstandene er lange på langs af Thy.

– Vi kender Samson. Deres styring fungerer bare godt, og på de gode dage kan vi køre gylle uden at blive beskidte. Vi har handlet med en ny sælger, og det fungerede godt. Han var hurtig med tilbagemeldingerne, og vi fik et rigtigt godt indtryk. Vi har fået vognene leveret op til sæsonen og kørte gylle 1. februar. Alt omkring levering af de to nye vogne og de småting, der har været, er blevet taklet super professionelt, og vi er virkelig godt tilfredse med Samsons opbakning, og vi plejer ellers nok at være dem, der siger til, hvis noget ikke er i orden. Vi har haft folk på brugerkursus hos Samson, og det var ok, fortæller Rasmus Langballe Bertelsen.

Frøstrup Maskinstation har investeret ud fra, at de nye vogne kan køre i syv år uden væsentlige omkostninger, men så længe får de næppe lov at køre i Thy. Teknologisk udvikling og ønsket om nyt udstyr betyder i realiteten hurtigere udskiftning hos den driftige maskinstation med otte faste medarbejdere og lige så mange sæsonansatte.

www.samson-agrolize.dk

 

-Annonce-

EFTERLAD ET SVAR

Venligst indtast din kommentar
Venligst indsæt dit navn her