Ny Kyndestoft-spreder med todelt beholder gør det muligt at ”gå til den” eller fare med miljøvenlig lempe
Albert Hedegaard og sønnen Daniel ved den nye Kyndestoft Uni Deicer 1500, som de præsenterede på udstillingen Maskiner under Broen ved Middelfart.
Albert Hedegaard og sønnen Daniel ved den nye Kyndestoft Uni Deicer 1500, som de præsenterede på udstillingen Maskiner under Broen ved Middelfart.

I nogle miljøer er det nødvendigt at ”gå til den”, når Kong Vinter har gjort sit indtog og is skal fjernes fra gader, stræder, stier og gyder. Andre steder skal der tages store hensyn til beplantning og miljø, samtidig med at der glatførebekæmpes effektivt. Det har fået Kyndestoft Maskinfabrik i Sevel ved Vinderup til at barsle med en ny spreder, som direktør Albert Hedegaard trodser nordvestjysk beskedenhed og kalder et columbusæg.

Daniel Hedegaard er manden bag konstruktionen af dysesystemet på den nye spreder, som med tre dyser giver syv doseringsmuligheder.
Daniel Hedegaard er manden bag konstruktionen af dysesystemet på den nye spreder, som med tre dyser giver syv doseringsmuligheder.

Der er nemlig ikke blot tale om en spreder, der sparer miljøet for fortrædeligheder. Der er også voldsomme besparelser for entreprenøren, som kan spare op til hele 80 procent på saltlagen, vurderer Albert Hedegaard.

”Kyndestoft Uni Deicer 1500 mixer under kørsel og efter dagens temperatur. Det er muligt at slå spredningen af saltlage fra og udelukkende køre med tømiddel. Min søn, Daniel, har udviklet systemet med tre dyser, som kan kombineres på forskellige måder, så vi opnår syv forskellige doseringer”, fortæller Albert Hedegaard.

Nyt tømiddel

Kyndestoft-chefen ser gerne, at kunderne hælder tømidlet Freeway i den ene af sprederens beholdere. Freeway er en miljørigtig, organisk isfjerner, som koncernen Helm Skandinavien er importør af, og hvor Proffspray ApS (tidliger kyndestoft Trading) nu har fået eneforhandlingen.

”Vejsalt har en negativ virkning på miljøet, da det indeholder klorider, som ikke er nedbrydelig i naturen. Foruden skader på miljøet, giver brug af vejsalt også et økonomisk tab som følge af korrosionsskader på materiellet, skader på fortove, fliser og granit. Og så skal man beregne udgifter til saltværn for at beskytte vejsidebeplantning, når man bruger vejsalt”, siger Lars K. Storm, som er Department Manager for kemikalier hos Helm Skandinavien.

Freeway skader hverken granit, marmor, metaller eller grejet til udbringning. Derfor er det velegnet til brug i byer, i visse landområder og på kunststofbaner i sportens verden.

 Minus 50

”Vi har tidligere solgt et andet tømiddel, som virker ned til minus 10 grader. I forhold er Freeway ekstremt. Det er virksomt helt ned til minus 50 grader Celsius. Det skal typisk anvendes, hvor der er fortove, som betrædes af hundepoter og andre husdyr. Og ikke mindst, hvor man ønsker at tage hensyn til grundvandet, beplantningen og miljøet i det hele taget. Da Freeway ikke er aggressivt over for metal, anvendes det blandt andet også i lufthavne”, fortæller Albert Hedegaard.

”Freeway er dyrere end almindeligt vejsalt. Men når det anvendes de rigtige steder og med den rigtige teknik, er der besparelser at hente. Sneen skal fjernes maskinelt, og derefter doseres Freeway ud sammen med saltopløsning i samme arbejdsgang”, forklarer Lars K. Storm fra Helm Skandinavien.

Freeway-produkterne fås som granulat i 10 kg-spande, 25 kg-sække og 500 kg big bags i natriumformiat-version. Som flydende kaliumformiat er det i 10 liter dunke og 1000 liter palletanke.

- ANNONCE-
Tidligere artikelNyt samarbejde i landbrugsbranchen
Næste artikel40 år i samme maskinforretning

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her